Site icon Roadhouse Auto Magazine

Miljøfremtiden i fire former

Aaby Auto, miljø, Hyundai

Den store bilprodusenten er den første som har masseprodusert en hydrogenbil, Hyundai ix35 FCEV. Fokuset på null-utslipp har resultert i en bil som er tilsvarende konvensjonelle biler i funksjon, men har økt komfort og ingen andre utslipp enn rent vann. Daglig leder ved Aaby Auto på Vøyenenga, Haakon Aaby, har stor tro på hydrogenbil.

– Vi har solgt ti hydrogenbiler allerede, og med tanke på at det er registrert 30 hydrogenbiler i Norge er ikke det så ille, smiler Aaby.

Aaby kjører selv hydrogenbil og er knakende fornøyd. Å kjøre hjemmefra Smestad til jobb på Vøyenenga, med en svipptur innom barnehagen på Ullern fungerer veldig bra. For til og med hvis det kun er føreren i bilen kan hydrogenbilen kjøre i kollektivfeltet mellom klokken 07-09. Dette godet som er det ikke alle som vet om, selv ikke lovens lange arm.

FORDELER I KOLLEKTIVFELTET

Hyundai ix35 FCEV har samme flotte design som hvilken som helst annen Hyundai. På avstand er det derfor ikke så lett å se at dette faktisk er et kjøretøy med nullutslipp. En gang ble Aaby ble stoppet av politiet i for kjøring i kollektivfeltet. Da han forklarte at bilen faktisk har rett til å bruke kollektivfeltet måtte patruljen ringte til sentralen for å dobbeltsjekke, de fant selvsagt ut at Aaby hadde rett.

Biler med registreringsnummer som starter med HY, har samme rettighetene som elbiler, som har skilt som starter med EL eller EK. HY-biler blir derimot ikke berørt av elbilvedtaket som hindrer elbiler tilgang til kollektivfeltet i bestemte områder og til bestemte tider.

Selv om dette gir hydrogenbilene et fortrinn med tanke på de elektriske motorvognene som begynner å miste fordeler, er det ikke disse som primært er konkurrenten.

– Hydrogenbilen har samme bruksmønster som biler drevet av bensin og diesel. Derfor er det først og fremst de som er konkurrentene. Du kan kjøre svært langt før du må tanke, og selve fyllinga gjør du unna på et par minutter, forteller Aaby.

FYLLER PÅ MED HYDROGENSTASJONER

Aaby tror at hydrogen etter hvert vil ta over for de fossile brennstoffene. I motsetning til bensin og diesel kan hydrogen lages fra flere forskjellige kilder. Det finnes industri som har hydrogen som avfallsprodukt, og samtidig kan stoffet lages av vind-, vann- og solkraft.

Så snart flere fyllestasjoner er på plass tror Aaby at hydrogenbilen vil få en oppsving. Allerede er det en stasjon på Gaustad, mens det i sommer kommer en på Høvik, og litt senere en i Sandvika til høsten. Målet er at stasjoner skal bygges ut slik at det ikke er noe problem å kjøre mellom de store byene, for eksempel fra Oslo til Trondheim.

SATSER PÅ 3 DRIVLINJER

Hydrogen var starten på Hyundais miljøsatsing, men nå kommer snart den nye storsatsningen Ioniq til det norske markedet. Modellen den første som kommer i tre ulike elektriske  miljøvarianter. Ioniq kommer nemlig med tre forskjellige drivlinjer. Hybrid, hybrid plug-in og elbil. Dermed vil Hyundai dekke mange ulike kundegruppers ønsker. – Hvilken av de tre du bør velge avhenger av bruksmønster og behov. Så det må vi avdekke sammen med kunden Det er ikke alle som ønsker en elbil selv om de vil være miljøvennlige. For andre passer ikke en hybrid med plug-in. Så for de som ikke ønsker å lade vil dermed hybriden være kjempeflott, den lader seg selv, forteller Aaby.

Ved mye langkjøring er kan hybriden være det beste alternativet, mens ved småkjøring er elbilen ideell. Om du bare noen ganger må kjøre langt så er plug-in det riktige valget. I sommer kommer hybridversjonen til Norge, mens elbilen kommer til høsten. Allerede har Aaby Auto merket at folk er nysgjerrige på miljøbilene. – Selv om vi ikke har fått en nøyaktig pris ennå så har vi forhåndsolgt hele ti elbiler. Så interessen er det ingenting å si på, fastslår den daglige lederen fornøyd.

Ioniqs plattform er laget med tanke på miljø i alle ledd. Blant annet er silhuetten hevet bak for at modellen skal være mest mulig aerodynamisk. Sikkerhet har vært i førersetet og bilene kommer utstyrt med det nyeste av sikkerhetsteknologi. Aaby forventer at bilene får en vid appell.

– Jeg tror faktisk at vi kommer til å bli fri for biler allerede før de har kommet, men det er bare flott. Da sikrer vi at vi får flere av disse bilene til Norge, ler Aaby.

Exit mobile version