Site icon Roadhouse Auto Magazine

Miljøbonanza i Asker og Bærum

Motor Forum, miljø, elbiler

Eventyret startet i 1984 med forhandleren som da het Forenede Bil og holdt til i Asker sentrum. Det navnet fortsatte de å bruke også etter at de flyttet til de nybygde lokalene på Billingstad i 1987. Den dag i dag jobber fortsatt mange av de som var med på flyttingen for den tradisjonsrike forhandleren, som i dag heter Motor Forum Asker og Bærum.

En av de som har vært med nesten helt fra starten er formann Morten Selimann. Han begynte i bedriften i 1986, og har dermed 30 års erfaring fra Motor Forum Asker og Bærum. Det mener han er en fordel for kundene.

– Noen vil kanskje si at 30 år er alt for lenge. Men jeg trives med folkene her, og mange av oss har vært her siden starten. En av våre styrker er at vi kan produktene våre godt, og dette er også noe av grunnen til at jeg har blitt i Motor Forum Asker og Bærum så lenge, sier Selimann.

GOD KJENNSKAP TIL MERKENE

Motor Forum Asker og Bærum er i dag en komplett bilforhandler med salg av nye og brukte biler, verksted og delelager, samt karosseri og lakkverksted. Hos Motor Forum Asker og Bærum får du utført alt en bil trenger. Daglig leder Are Lorentz er stolt av bedriften han leder, og hvordan de har bygget opp kompetansen på de tre merkene de i dag er forhandler for – Mitsubishi, Renault og Dacia.

– Vi har holdt på med Mitsubishi i all tid – helt siden starten av 80-tallet. Mitsubishi har alltid vært kjernen av vår virksomhet, forteller Lorentz.

I tillegg til Mitsubishi har Motor Forum Asker og Bærum gjennom årene drevet med flere andre bilmerker, som Alfa Romeo, Fiat, Daewoo/Chevrolet – og nå altså Renault og Dacia. Motor Forum-butikkene, som du finner i de største byene i landet, er knyttet til Motor Gruppen, som har importert Mitsubishi-biler til Norge siden 70-tallet. Motor Gruppen tok over importen av Renault og Dacia i 2010.

– Stammen har alltid vært Mitsubishi, men vi har stort sett hatt andre bilmerker i tillegg. Motor Forum Asker og Bærum startet med Renault i 2013, så dette er altså et forholdsvis nytt merke for butikken. Men dette er noe vi satser på og ser en fremtid for, sier Lorentz.

SATSER PÅ MILJØ

Han forteller om en eventyrlig utvikling siden de startet med Renault. Særlig har salget av modellen ZOE gått svært godt. Dette er en hundre prosent elektrisk bil – altså er den svært miljøvennlig. Renault ZOE har også en av de lengste rekkeviddene på markedet og er blant de elbilene i Norge som har maksimale 5 stjerner i Euro Ncap sikkerhetstest.

For Motor Forum har det meste handlet om miljøprofilen de siste årene – helt siden de i 2010/2011 startet salget av Mitsubishi i-MiEV, som tok Norge med storm.

– Da i-MiEV kom på markedet, slo den an med en gang, og vi solgte enormt mye av den. Det ble rett og slett skikkelig bonanza. Så miljøvennlige biler har vi faktisk holdt på med en stund, og både selgerne og verkstedet vårt kjenner godt til elbilteknologien. Vi kan elbil, og vi kan miljøvennlige alternativer, sier Lorentz.

BIL FOR BY- OG HYTTEKJØRING

I dag er det Mitsubishi Outlander PHEV som er den mest populære bilen på det miljøvennlige markedet. Dette er en plug-in hybrid, som betyr at den er ladbar. VG trillet terningkast seks for modellen i 2015, og den er Norges mest solgte ladbare hybrid.

– I tillegg har den firhjulstrekk, og det gjør den litt unik, sier Lorentz.

Han forteller at Outlander-en har fattet stor interesse i Norge, og spesielt i Asker og Bærum.

– Det er nok fordi bilen passer bra til elektrisk nærmiljøkjøring, men også som hybrid for å kjøre på hytta i helgene.

Exit mobile version