Som vi skrev for en måned siden ledet Audi e-tron kappløpet om flest registrerte modeller for januar. Den plassen beholder de ganske suverent i februar også. BMW fortsetter å levere mengder av elektriske i3 som gir de andreplass totalt i vårt område, fulgt av Toyota totalt med Corolla som sin mestselgende modell. Det er likevel verdt å merke seg at bak de totale tallene bor det en interessant faktor hos disse tre: Alle har brede modellpaletter som selger godt av flere modeller.
La oss ta et motsatt eksempel, Mitsubishi ligger på fin syvendeplass totalt, hvor alle de solgte bilene består av kun Outlander med 41 biler. Til sammenlikning stod BMW i3 for 51 enheter alene pluss andre BMW-modeller, samlet sett 97 biler.
Det er dermed en faktor som sniker seg frem i totalbildet. Selv små variasjoner i volum blir i stand til å utgjøre store forskjeller på statistikken, med andre ord skal det lite til for å få større utslag totalt. Mercedes har en slik utvikling og er det merket som har nest størst fremgang i Asker og Bærum etter Audi, målt mot samme periode i fjor. Foreløpig er fremgangen på 119 prosent, hvor C-Klasse og GLC er de som trekker mest i første rekke. Vi undret litt på fremgangen, tanker og trender generelt hos Bertel O. Steen på Rud hvor Stian Haug er markedssjef.
– Vi har nå en modellrekke som treffer stort sett alle kunder. Det seg være om man er på utkikk etter en elbil eller plugg-inn-hybrid, med eller uten firehjulstrekk. Det har gitt en hyggelig hverdag hvor vi opplever stort trykk av nysgjerrighet av kunder som ønsker å prøve og kanskje kjøpe våre produkter. Det gjør at vi ser lyst på de neste månedene, forklarer Haug.
Haug og de ansatte er dermed i den posisjonen at de kan vise frem elbilen EQC, samt GLC, GLE, C-Klasse, E-Klasse – alle med plugg-inn-hybridteknologi.
– Vi er rimelig sikre på at mange har ventet på disse modellene fra oss. Mercedes har tradisjonelt kunne by på mange modeller som sørger for å treffe de ulike kundenes behov. Det blir enda bedre når de vet at modellrekkene er nye og moderne, med fremtidsrettet teknologi og løsninger. Og vi merker godt at kunder oppfatter Mercedes som et kvalitetsmerke med god service, avslutter Haug.