Site icon Roadhouse Auto Magazine

McLaren´s spinnville Senna superbil

I den grad McLaren vil bygge en etterfølger til 90-talls ikonet F1, så er Senna svaret. Det ligger en respektfull hyllest til F1-essets minne, Ayrton Senna var på mange måter et produkt av McLaren. Nå er ny informasjon om monsteret tilgjengelig, men det er bildene – og i første rekke de av detaljene – som utløser den siklende apatien.

Vi syns å ane at linjene vitner om funksjon før form. Senna er vakker på sin måte, men det finnes superbiler som er mer tiltalende. Vi tror at Ayrton Senna hadde elsket doningen.

Groteske ytelser

Hør her: Den får selskapets sterkeste bensinmotor for gatebruk noensinne. Turbo-V8-eren på 4 liter yter 800 hestekrefter. Aerodynamikken er så utspekulert at den generer et marktrykk på 800 kilo i 250 km/t. 0-100 km/t er nesten uinteressant med 2,8 sekunder – 200 km/t tangeres fra 0 etter kun 6,8 sekunder. Det er ekstremt.

Hekken er hele 18 centimeter lavere enn andre McLaren-modeller. Det er for å gjøre aerodynamikken maksimalt effektiv. Legg merke til eksoshalenes utforming i bildet under.

Ingenting er normalt

Grunnen til det er motorens karakteristikk (700 Nm ved tidlige 3.000 omdr, 800 Nm maks ved 5.500 omdr) som er tilpasset den svært effektive girkassen, pluss det skremmende faktum at karbonkroppen totalt ikke veier med enn 1.198 kilo. Meningen er at superbilen skal gi et helt nytt nivå for opplevd kontakt mellom fører, bil og omgivelsene. Eksosen av titan er en utspekulert historie i seg selv. Den er konstruert for at føreren skal kjøre motoren på høye turtall i ren nytelse, fordi lydnivået øker med 10 dB hver gang turtallet øker med 2.000 omdr. Understellet er aktivt og selskapets mest avanserte til nå, det samme kan sies om de karbonkeramiske bremsene som er sterkt inspirert av F1. Det tar 7 måneder å lage en skive med den finurlige løsningen for optimal kjøling, mens kalipperne er ekstremt stive for å gi mer følelse og presisjon i bremsepedalen slik man ønsker i racing. Men nok babling av oss, nyt bildene og vit at det blir produsert «hele» 500 eksemplarer.

Kunden kan selv velge om det lille vinduet i døren skal sløyfes. Men det er ment for en økt opplevelse av fart og spenning, vi ser poenget.

Exit mobile version