Vi har vel nevnt det før, med lanseringstrykket og hastigheten McLaren dropper nye modeller er det nesten håpløst å ha oversikten. Så fremt man ikke er ekstra merkededikert da. Og vi tror at kundene av nye 600LT er akkurat det.
Nøkkelordene i pressemelding er klare nok. «Increased power, reduced weight, optimised aerodynamics, absolute driver engagement, track-focused dynamics and limited availability – all true McLaren ‘Longtail’ (LT) traits in the spirit of the McLaren F1 GTR ‘Longtail’ race car and McLaren 675LT Coupé and Spider». Vektreduksjonen kommer til uttrykk med 96 kilo som er blitt borte i forhold til 570S, samtidig som fokus på baneegenskapene er skrudd til topps. Faktisk blir 600LT den mest banefokuserte og gatelegale av samtlige Sports Series-modeller. For å presisere hva det betyr, McLaren har kraftigere kanoner i stallen gjennom Ultimate Series-modellen Senna. Vi tror at 600LT faktisk kan gi mer moro for pengene enn å punge ut for en Senna.
Karbon går igjen der det er mulig, og det gjør noe med vekten. 1.247 kilo er absolutt respektabelt. Pussig nok har de klart å gjøre bilen større midt oppe i jakten på kilo og gram. Longtail-profilen gjør 600LT 74 millimeter lenger med en mer omfattende frontsplitter, lengre diffusor bak og fastmontert hekkvinge. 23 prosent av delene skal variere fra 570S Coupé. Videre leveres den på banetilpassede Pirelli P Zero Trofeo R.
At dette blir en «villmann» understekes av eksosanlegget med eksoshalene som stikker krigersk ut av motordekslet bak. Til overmål er anlegget krympet ekstra for minimalt mottrykk, slik at det er mindre enn på Senna. Vill lyd er dermed garantert, og videoen viser hvor gjerne villbassen skyter stikkflammer.
600LT vil bli produsert for hånd over en kort tid, noe som gjør at den vil bli en sterkt begrenset modell. Produksjonen starter i oktober.