Site icon Roadhouse Auto Magazine

Mazda til bilbyen på Billingstad

Den attraktive beliggenheten på Billingstad har fanget oppmerksomheten til flere bilaktører som har planene klare, en av disse er Mazda. Nå er de over planleggingsfasen for lengst, i disse dager foregår det en intens innspurt for åpningen av det unike konseptet i etasjen over Møller bruktbil og Staples, berammet til 1. desember.

 

BEVISST PLASSERING

– Alt går i sirkel, har noen sagt. Det gjelder også Mazda – en del vil nok huske Ullern Bil og Mazda som en gang lå der Maritim-forretningen ligger i dag. Etter at de flyttet og ble en del av Kverneland-gruppen returnerer Mazda 40 år etter åpningen på Billingstad, filosoferer Leif Christian Mathisen som er daglig leder med fartstid i bilbransjen siden 1990 og flere merker.

Det blir ingen dårlig retur til Billingstad skal man tro Mathisen som geleider Motormagsinet inn i lokalene hvor håndverkere svermer. De har tenkt annerledes enn tradisjonelle bilforretninger med den nye satsingen.
– Vi har valgt å gå inn i et handelshus med en rekke andre forretninger, hvor fellesnevneren er større varer med en svært vid spredning. Vi ser for oss at det et sted for begge kjønn, enten de handler sammen eller ønsker å kikke hver for seg. Vi har bevisst valgt en eksponering mot fellesområdene med nybilavdelingen som blir godt synlig gjennom store vindusarealer.

ERFARINGSBASERT

Det er et imponerende byggearbeid som pågår, fordi lokalene på 2054 kvadratmeter i det nye bygget har aldri vært brukt til bilforretning med 8 arbeidsplasser på verkstedet og et klargjøringsanlegg med vask, ny- og bruktbil og så videre.
– Miljøkravene er strenge til slik bruk, og det har blant annet medført å støpe nytt gulv med avrenning og så videre. Men kundene vil bare se store, nylagte fliser på gulvene etter Mazdas spesifikasjoner. Når det er sagt er dette en gjennomtenkt satsing, vi vil ikke starte fra null. I stedet vil vi bruke ressurser, erfaring og ansatte fra anlegget vårt på Alnabru, mens sentrale funksjoner som økonomi tar hovedkontoret i Rogaland seg av, forteller Mathisen.

 

KUNDEOPPLEVELSEN

Vel blir salgslokalet godt synlig, og den «transparente» utforming er tatt lenger. Når man kommer lenger inn mot serviceskranken åpenbarer et nytt syn seg.
– Ja, vi har lagt opp til at kundene skal kunne se inn på verkstedet gjennom store vinduer fra venteområdet. Vi ser på det som en del av å bygge tett relasjon med kundene som er opptatt av kvalitet i dette området, og som en del av helhetsopplevelsen med å være kunde hos oss har vi tenkt utradisjonelt. Vi har strenge krav til kundetilfredshet, vi har en regel om umiddelbar respons om noe oppstår som er uklart. Derfor har vi et oppfølgingsprogram som følger kunden, og vi vet av erfaring at dette fungerer og vil passe i Asker og Bærum, sier Mathisen.

 

UTVIDET MÅLGRUPPE

Blant annet betyr det at mekanikere som er ansatt har ulik merkebakgrunn. Det er gjort for at man skal kunne tilby kundene av bruktbil, og da spesielt biler av andre merker enn Mazda, like god oppfølging som om det var en Mazda de handlet.
– Kunden står i fokus, og vi vil sørge for et lagspill. Leverer man inn en bil, skal vi også spørre om det er nødvendig med skyss for å komme dit man skal, fortsetter Mathisen.
Mazda-kunden strekker over en bredere aldersgruppe enn mange tror, forteller han videre. Med den nye given som kom i 2012 med fokus på en sterk fornyelse av både design og teknikk, er merket attraktivt for alle aldersgrupper. Det har også gitt en yngre kjøpegruppe for bruktbiler, familier i etableringsfasen er blitt en mye mer vanlig kunde av brukt.

 

FREMTIDSRETTET

Med en markedsandel på 4,5 prosent i Norge som holder seg stabilt ser Mathisen positivt på fremtiden. Han mener at merket er underrepresentert på Asker og Bærum vest, og med nye, spennende modeller som vil appellere ut fra kundens behov føles det riktig å være en del av den fremvoksende bilbyen på Billingstad.
– Jeg har sett fremtidsplaner for området i regi av eiendomseierne, og det vil være feil å ikke være med. Nærhet til boområder, forretninger, servicetilbud og kommunikasjon i kombinasjon med eksponering mot E18 gir svært spennende muligheter, mener
Mathisen.

Exit mobile version