Vi liker bilprodusenter som spiller på ul ytterligheter innen modellrekkens bruksområder. I USA og Asia er Lexus et luksusmerke hvor de største og dyreste modellene er mer vanlige syn, mens i Europa forbinder vi merket mest med de mellomstore og mindre modellene. Nå kaster de kortene, og tilbyr sin første modell som er beregnet på banekjøring for trackday-entusiastiske kunder.
Hvis en bil skal være rask på bane, krever det sine grep. Da sikter vi ikke til motorstyrke i første rekke, selv om det også er tett koblet til sluttresultatet. Så optimal aerodynamikk som mulig er blitt stadig viktigere, og det kommer gjennom spoilere og andre tiltak. Nå har jo ikke luksusbiler spesielt ruvende spoilere generelt, og det er her RC F Track Edition vil sette spor i selskapets bøker. I stedet for den lille aktive vingen på hekken av standardversjonen, har Track Edition fått en massiv, fastmontert vinge av karbon – som førstemann hos Lexus. Den sørger for å trykke bakhjulene mer fast til underlaget i fart, kalt økt marktrykk. Det sørger for at svinger kan tas i høyere fart før hjulene slipper, blant annet. Fronten har fått samme behandling med samme formål, i en noe mindre skala.
Lav, – eller lettere vekt er også essensielt for banebilers rundetid. Lexus har byttet ut eksosanlegget til fordel for et i hyperlett titan, Brembo-bremser med lette karbonkeramiske skiver, BBS-felger med lav vekt, lettere innsugningsmanifold, understellskomponenter av karbon, karbon panser og tak.
Motoren er heller ikke glemt. Blant «performance-biler» i dag begynner det å bli langt mellom V8-motorer, og spesielt de som puster uten hjelp av turbo. I manges øyne er det lite som overgår en selvpustende V8 som liker høye turtall, slik motoren i RC F gjør. 5-literen yter 457 HK og 520 Nm ved 5.200 omdreininger – 0-100 km/t tar 4,5 sekunder når launch-kontrollen får styre. Pris er ikke oppgitt, produksjonen begynner i løpet av første halvår.