I går skrev vi om Mustang og legender som holder tritt med tiden tross forhistorisk formfaktor. Land Rover Defender hører også hjemme i denne kategorien blant sine entusiaster. Men i forhold til den relativt primitive terrengkongen som dukket opp rett etter krigen, er nye Defender Works V8 en gave til de som setter pris på klassiske former, luksus, en brutal V-åtter og praktiske egenskaper i en herlig påkostet pakke.
Vekker oppmerksomhet
Selskapet skal feire 70 år, og da må det markeres på en gjennomført måte med noe som vekker oppsikt og begjær. Ved å ta den kompakte og eksentriske Defenderen i 90- og 110-versjonen som utgangspunkt, gjennomføre planen fra 2014 om å gi den en V8 for de som vil ha noe annet enn en tungpustet diesel, og la Works-avdelingen ta jobben med å skape luksusen, har til og med biljournalisten Chris Harris fått opp øynene for klassikeren.
Råtass under skinnet
Som andre fabrikanter har Land Rover har hatt pågang av kunder som vil ha kraftige motorer for ekte kjøreglede. Dermed ble konsernets 5-liters V8 funnet passende i en konfigurasjon som yter 405 HK med saftige 515 Nm. Det kan være greit for å skyve firkanten gjennom luftmotstanden som karosseriet unektelig byr på. 0-96 km/t tar usle 5,6 sekunder (Sport-modus!), og en del av spurtvilligheten kan nok tilskrives den moderne og effektive girkassen fra ZF med 8 trinn. Artig i denne sammenhengen er utformingen av girspaken som en pistol, omgitt av en røff kulisse (se bilde).
Styringen, de store bremsene og 18-tommers hjulene på 265/65 får full uttelling med et oppgradert understell som er tweaket for fart og spenning.
Himmelsk påkostet følelse bak rattet
Interiøret er en verden for seg selv. Her er det ikke spart på luksusfølelsen med to-farget Windsor-skinninteriør som strekker seg over dype Recaro-seter, dashbord, dører og taktrekk. Det vil bli produsert 150 biler av 90 og 110, prisene starter på 150.000 pund. Eller som vår leser Christina gir uttrykk for: » – Dette er min alltime-high drømmebil. Fy f… så fet. Og med den selvpustende 5.0-motoren hadde jeg ikke trengt annen bil for resten av dette livet». Vi kunne ikke sagt det bedre.
Men la det være nevnt: Du kjøper ikke Defender Works V8 for å bli toppfartskonge – det butter allerede ved 180 km/t.