Site icon Roadhouse Auto Magazine

Kvikk og lekker Jaguar I-PACE

Etter sigende skal det dreie seg om minst 1.300 norske kunder som har betalt depositum for å stå i kø, og mange av disse er bosatt i Asker og Bærum. Den lokale forhandleren av Jaguar og Land Rover, Motorpool, har flyttet inn i nye og store lokaler på Billingstad. De vil være klare for å demonstrere den spennende nykommeren, I-PACE.

Det er tydelig at Jaguar har truffet en nerve med modellen, i en nisje hvor mange av elbilene ikke akkurat er vinnere på formfaktoren. Nå viser det seg at Jaguar ikke bare byr på ”pretty looks”, men også teknologi som gjør bilen til et definitivt alternativ.

DESIGNFAKTOR: Nå som den endelige versjonen er klar, er det bare å innse at Jaguar har funnet en formfaktor for I-PACE som lokker.

Tro mot konseptet

Bilen som har vært på besøk hos MotorPool på Billingstad, avviker ikke stort fra konseptmodellen som ble vist på utstillinger og faktisk var en tur innom Norge i fjor til potensielle kunders glede. Dermed vil ingen oppleve at konseptet er blitt endret i uønskede retninger, det dreier seg i høyden om detaljer som for eksempel frontens nedre del som fått litt andre markeringslys. Det kan også virke som grillen har krympet litt i høyden, men det er i så fall bare mulig å se med bilene ved siden av hverandre. Vi ser også at hekkens nedre del er svakt endret, troligvis er få i stand til å se forskjellen uansett.

VELGJORT: Eventuell skepsis for interiørkvaliteten kan avblåses. I tillegg er ergonomien god og displayene tydelige og innbydende.

Lekkert interiør

Derimot er det ferdige interiøret blitt en opptur. Det er elegant i sin småfrekke og moderne formfaktor, samt at kvaliteten er definitivt overbevisende. Dermed blir det en fornøyelse å betjene elbilen og dens iboende kapasiteter. For norske kunder er det spesielt gledelig at I-PACE blir levert som firehjulstrekker, og med vekten på cirka 2.100 kilo vil den ligge solid plantet til underlaget. Med en vektfordeling på 50:50 prosent og utstrakt bruk av aluminium som sikrer et vridningsstivt karosseri, mistenker vi solide kjøreegenskaper. Det ser ikke ut til at vekten har tatt lurven av sprintegenskapene, 0-100 km/t tar 4,8 sekunder. Det kan tilskrives en potent motorisering med to motorer som yter 400 hestekrefter og 696 Nm samlet.

KJØREMASKIN: Jaguar har valgt å benytte luftfjæring for økt komfort og sporty kjøreegenskaper.

Fornuftige data

Rekkevidde og ladetid er viktige faktorer for å vinne frem i konkurransen, og det ser ut til at Jaguar har sitt på det tørre i denne disiplinen. Rekkevidden er oppgitt til 480 kilometer etter den nye WLTP-normen som gir et mer etterrettelig bilde av virkeligheten enn tidligere. Med hurtiglader skal det være mulig å lade fra tomt batteri til 80 prosent på 85 minutter med hurtiglader (50kW). Med 100 kW skal ladetiden mer enn halveres for samme batteriprosent. Jaguar oppgir en lastekapasitet på 656 liter i bagasjerommet, med nedslått baksete økes plassen til 1.453 liter.

Omfanget at sikkerhetsfunksjoner er omfattende og strekker seg fra automatisk filholder til automatisk nødbrems. Parkeringshjelp er blant de mange komfortfinessene. I-PACE S koster fra 599.900 kroner, og stiger med bedre utstyrte modeller og vinterhjul.

Exit mobile version