Site icon Roadhouse Auto Magazine

Kundene i fokus

Mazda CX-5, Østerås Bilsenter

Hos Østerås Bilsenter som er Norges første frittstående forhandler av Mazda står mennesker i fokus, på begge sider av bordet. Vi har møtt neste generasjon av familien Johnsen som har drevet selskapet i 26 år.

Morten og Martin Johnsen hos Østerås Bilsenter ser lyst på fremtiden.

Familiebedrift

– Joda, det stemmer at bil har vært en rød tråd i hele mitt liv. Jeg er 29 år og kan huske at det alltid har vært snakket om bil hjemme. Fra jeg var liten gutt ble jeg med pappa på jobb, suste rundt på verkstedet og fikk vaske biler. Ungdomskolen ligger rett oppe i gaten, så det var kort vei ned hit i ungdomstiden og det virket nok formativt det også, forteller Martin Johnsen som er sønn av Morten med samme etternavn. Med alderen ble det lørdags- og feriejobb i familiens Mazda-anlegg og interessen for bil og forretningsdrift tiltok.

– Deretter ble det økonomistudier før jeg startet som assurandør i IF, og etter hvert gikk ferden til heltidsjobb her på Østerås Bilsenter fra 2015.

 

Lokal tilhørighet

Det er noe eget med lokale familiebedrifter som har eksistert lenge. En slags stemning eller nærvær som virker betryggende på et uforklarlig vis. Kanskje det skyldes av at ”alle kjenner alle”? For mange kunder av Østerås Bilsenter fremstår far Morten og sønn Martin minst like mye som samtalepartnere i fremtidig bilvalg, fordi de er lokale og til å stole på etter tre tiår med stø kurs.

– Det er nok tilfelle at bilselgeren i dag har et mye større ansvar for å lytte til kundens behov og bistå valget enn tidligere. Floraen av merker, modeller og ulike drivlinjer har aldri vært større, det skaper mye usikkerhet. Det kjenner vi på flere ganger hver dag, forteller Martin Johnsen.

Martin Johnsen hos Østerås Bilsenter med nye CX-5 i den ­gnistrende fargen Soul Red Crystal.

Elbil i gjære

Mazda CX-5

Johnsen vet at Mazda betyr kvalitet og kan stå inne for det. Det innebærer blant annet at Mazda ikke nødvendigvis er opptatt med å være først med å lansere ny teknologi – de ønsker heller å presentere et produkt som er ferdig utviklet for å gi kunden et problemfritt bilhold uten barnesykdommer.

– SUVen CX-5 er en ypperlig eksponent for denne tankegangen. Mazda var ikke først med SUV, men når den kom ble den en umiddelbar

suksess. Det samme vil skje når Mazda lanserer sin første elbil – vi er ikke først – men det vil være gjennomført når det skjer innen overskuelig fremtid. Denne filosofien har å gjøre med at Mazda står for gjennomarbeidet kvalitet man kan stole på, de har for eksempel holdt fast ved større motorvolum i stedet for å krympe det til 1,2 liter med turbo. Det er fordi de har funnet egne løsninger som er drivstoffgjerrige. Samtidig som de har løftet designen til nye høyder som virkelig er blitt godt mottatt. Kjøreegenskaper er et kapittel for seg selv, vi anbefaler gjerne at kunden tar en prøvetur på krokete veier opp mot Bærums Verk og kjenner på fastheten som gir trygge egenskaper iblandet sportslighet og komfort. At CX-5 ligger helt i toppen blant de mest etterspurte bruktbilene, er et kvalitetsstempel i seg selv, forteller Martin Johnsen videre.

 

Mye bil for pengene

Videre gir han uttrykk for at alle Mazdas modeller gir mye bil for pengene. Også her sørger CX-5 for å skape oppstuss.

– Det er en hyggelig situasjon når kunder kommer innom etter å ha vært hos premiummerkene og fått tilbud på 700- 800.000 kroner eller mer for en mellomklasse-SUV. Hos oss koster tilsvarende bil ofte godt under 500.000 kroner med alt utstyr. Da kommer gjerne smilet frem hos kunden.

Men hva er hans første barndomsminne i en bilfamilie?
– Det må være strømmen av ulike MX-5 som faderen hadde med hjem. Sportsmodellen som holder koken og fortsetter å glede nye generasjoner, avslutter Martin Johnsen.

Velkommen til en hyggelig handel!

Exit mobile version