Opp gjennom tidene har noen få ikoniske bildesign fått lov til å forbli ved sitt opprinnelige. Porsche 911 er kanskje det beste eksemplet, den har hatt samme grunnform i over 50 år. Mercedes G-Klasse, eller børstraktoren, kommer tett bak.
Sjahen av Iran som pådriver
Faktisk hadde Porsche en tanke om å la frontmotoriserte 928 ta over for 911 en gang på 80-tallet, men det ble stoppet av en modig mann som mente at det amerikanske markedet for Porsche ville krympe vekk med en slik uklok avgjørelse. Resten er en suksesshistorie. Siden utviklingen av G-Klasse startet i 1972 – etter at sjahen av Iran som var storeier i Mercedes mente det var klokt med et slikt militært kjøretøy – har den vært uendret i grunnformen. I 1979 kom den sivile versjonen slik vi kjenner den. I fjor rullet G-Klasse nummer 300.000 av samlebåndet i Graz hvor de bygges.
AMG ga oppsving
Svosj 39 år frem i tid til i dag, og Mercedes lanserer en helt ny generasjon av legenden. Opp gjennom tidene har populariteten svingt opp og ned, men med de kraftige AMG-versjonene som kom for drøyt 10 år siden tok etterspørselen en bratt tur oppover. Og Mercedes var kloke nok til å fore på med brutale G-modeller som kuliminerte i den ekstreme 6-hjulingen 6×6.
Vesentlig mer romslig
Den nye generasjonen er på mange måter ekstremt tro mot det opprinnelige. Snåle detaljer som utvendige hengsler på dørene er fortsatt med, likeså utvendig reservehjul og så videre. Den har økt 53 millimeter i lengden og 121 millimeter i bredden, små tall som gir en hel del mer pondus på øyet. Innvendig har de små millimeterne utvendig gitt mye større utslag, det er blitt 150 millimeter mer benplass i baksetet. Antakeligvis blir det lettest å avsløre nykommeren på de moderne LED-lampene, eller om du kikker inn i interiøret som er fullstendig modernisert. Vi syns generasjonsbyttet er vel gjennomført, og gleder oss til den blir synlig fra juni.
Lettere og sterkere
Karosseriet har vært gjenstand for en omfattende innsats hos ingeniørene, aller først ved å kutte vekk 170 kilo med taktisk materialbruk og konstruksjon. Rammen og understellet er blitt koblet mer solid til karosseriet, samtidig som alt er blitt vesentlig styrket for tøffe tak. Grunnen er enkel, de ville bygge en bil som har real kapasitet i terrenget med tanke på bratte utfordringer i alle retninger – og vadedybden er hele 70 centimeter.
Det vil ventelig dukke opp en rekke motorer, i første rekke kommer den som G 500. Den har en 4-liters V8 biturbo som yter 422 HK. Akkurat passe for å fortsette som en ustoppelig klassisker.