Site icon Roadhouse Auto Magazine

Keiserens nye klær. Og det lover bra!

Bilbransjen har sine tapere og vinnere som i de fleste bransjer. Noen modeller blir storselgere som får lov til å fortsette generasjon etter generasjon, mens andre får et kort og dramatisk liv men den ene generasjonen. Eksempler: VW Golf kontra Morris Marina.

Den nye generasjonen rister det gamle interiøret av seg, og det nye er mye mer tidstypisk – selv om det har hint av offroad med håndtaket på passasjersiden.

Mercedes G-Klasse, eller Geländewagen som den gikk under da prosjektet ble startet i 1972, var ment som en røff bil for å ta seg frem i ulendt terreng. Den debuterte i 1979 og ble raskt fanget opp av to svært ulike kundegrupper, militæret og bemidlede som skulle frem til vinter-chatelet i Gstaad eller St. Moritz. Norge skulle få smake på traktoren også gjennom jappetiden, og siden har den vært et element på veien for de som tenker litt annerledes.

Avslørende: Legg merke til høyden på siderutene – det er klar tale på at eksteriøret vil fortsette med visse «kasseproporsjoner». Det er bra med sjel!

Historien sier at Mercedes ikke var overbevist om dens rett til å eksistere videre i uendret form, men den kom seg gjennom to revitaliseringer i 1989 og 1993 uten at formen ble tuklet med. I stedet fikk den mer og bedre utstyr, større motorer som ga dyriske G 55 AMG Kompressor. Så ble den et symbol på rikdom i en tid hvor de velbemidlede skulle bli sett i store og klumpete SUVer, og kunne plutselig dukke opp i ekstreme versjoner i Dubai, Mosskva og på Rodeo Drive. Et liv videre var sikret.

Jepp, det blir et hav av luksus målt mot urtraktoren fra 1979.

En helt ny generasjon dukker opp tidlig neste år under bilmessen i Detroit, og vi er spente. G-Klasse har en særegen sjarm som fanger når man har kjørt den, og det er ganske sprøtt å gå fra en ur-versjon fra tidlig 80-tall til dagens ultraluksuriøse versjoner som sekshjulede G63 AMG 6×6. Mercedes har sluppet disse interiørbildene så langt.

Exit mobile version