Site icon Roadhouse Auto Magazine

Honda på hjertet

Honda-Civic - Auto Elite

Blant mange regnes Honda som den mest originale bilprodusenten i Japan. De er ikke størst, men det oppveies av svært velproduserte biler med tilsvarende kvalitet. Det er faktisk veldig spennende at det fortsatt er plass til bilprodusenter som tenker annerledes og står inne for det. Er Auto Elite stedet å dra for ditt neste bilkjøp?

Ekstremistene: Honda NSX i ny og gammel versjon, begge to kan vise til formidabel ingeniørstorhet for sin tid.

 

Himmelsk arbeidsmoral

Mange har fått med seg hvor stor rolle den ypperste klassen i racing, Formel 1, spiller inn i fremtiden og utvikling av teknologi for bilbransjen. Her blir nye teknologier utprøvd og utsatt for den verste tortur, for så å settes i serieproduksjon og dukke opp i biler for oss alle. Honda har hatt en suksessrik finger med i Formel 1 siden 1963.

Legg så til en massiv porsjon av japansk kultur, hvor stolthet og kvalitet for yrkeslivet er ekstremt viktige faktorer. Med slike ingredienser som grunnleggende verdier og utvikling har Honda blitt en ener i sitt fag. Det er på tide å oppdage hvor gode og interessante bilmodeller Honda leverer i dag.

 

 

Utrolig eventyr

Honda leverte sin første serieproduserte bil i 1960. Tre år senere presenterte de sin første egenutviklede F1-racer, og det var bare Ferrari og BRM som hadde klart det samme før de. En bragd i seg selv, men det toppet seg allerede året etter når de vant sitt første F1-løp i andre sesong. Dette var en ingeniørbragd, ingen andre kan vise til kortere utviklingstid for en egenutviklet V12-motor og løpsbil. I 1967 lanserte de oppfølgeren RA300 med selveste John Surtees ved rattet, og den vant allerede i sitt første løp, Italias Grand Prix.

Deretter returnerte Honda til F1 i 1983 som motorleverandør for Lotus, McLaren, Tyrell og Williams. Her de nøt de stor respekt for fantastiske motorer i æra preget av små turbomotorer som leverte mer enn 1.000 hestekrefter. Mellom 1993-1999 og 2009-2014 har de hatt pause, dagens aktiviteter i F1 er som leverandør av motorer til McLaren.

En arv som stikker dypt: Honda er så uendelig mye mer ingeniørdrevet enn de fleste forstår. Det gir helt spesielle biler som flere burde oppdage.

 

En arv du bør vite om

Som hos alle andre store bilprodusenter med egen motorsportavdeling, snakker og arbeider ingeniørene sammen. Deler erfaringer, tips og triks. Fagområdene strekker vidt og dypt, ta for eksempel kruttønna Honda Civic Type R eller superbilen NSX. Type R regnes som blant de aller mest hissige av GTI-bilene med en turbomotor på 320 hestekrefter. Men det er mulig du vil overse det i ren befippelse over bilens sinte former og ekstremt aggressive aerodynamikk. Blant kjennere regnes dagens Type R som et råskinn med alle elementer på plass, en arv som strekker seg flere Civic-generasjoner bakover. Takket være Hondas ustoppelige ingeniører som er fikserte på kvalitet i alle ledd.

 

 

Dagens superbil fra Honda

Men de kan enda bedre. For 25 år siden revolusjonerte de sportsbilverdenen med NSX som ble Ayrton Sennas favorittsportsbil. Honda har gjenfødt dette ikonet som nå er i handel, og her viser selskapets ingeniører definitivt at ingen trenger lære de om hybride drivverk. NSX er proppet med høyteknologiske løsninger. Under det vakre skallet av aluminium bor det en V6-turbomotor på 507 hestekrefter, pluss tre elektromotorer. Bak sitter det en på 48 hestekrefter direkte på bensinmotorens veivaksel, samt to elmotorer på 37 hestekrefter hver, som forer forhjulene. Det gir en systemeffekt på 581 hestekrefter, og i tester hylles NSX for å være et lettkjørt, teknologisk mesterverk blant likesinnede.

X-faktoren: I tillegg til unike løsninger byr Honda på suveren kvalitet.

 

Oppdag det unike Honda-genet

Med et DNA-spor som er bygget på ingeniørkunst som det står stor respekt av, har Honda all grunn til å stå på handlelisten når ny bil kaller.

Derfor har vi en liten appell til deg. Ta en tur innom Auto Elite på Billingstad og opplev Honda, det er en grunn til at Honda ligger helt i topp på den amerikanske salgsstatistikken. Civic som dukket opp allerede i 1972, ble nylig presentert i tiende generasjon og er i sitt livs form. Det er fortsatt en herlig lettkjørt og sporty mellomklassebil med plenty sjel, tilgjengelig i 8 ulike modellvarianter. Og den leveres enten med 4 eller 5 dører, mens det står mellom motoralternativene på 1 eller 1,5 liter – begge med turbo som yter henholdsvis 129 eller 182 hestekrefter. Eller du kan ta ekstra hardt i og velge en Type R.

Førerfokus: Man skal ha rullet mange milene for å kjenne trivelsen som bor i merkets forskjellige modeller.

 

SUV-pionerer – også

Tross den omfattende racinghistorien har selskapet også satt sitt navn i bøkene for SUV-klassen. Da de lanserte første generasjon CR-V ble den regnet som gjennombruddet for ”folke-SUV”-klassen som har fått en enorm utbredelse. Det forventes en helt ny generasjon av denne neste år, og da vil Honda lansere en hybridversjon.

I Asker og Bærum er mindre, snertne SUV-er blitt svært populære de siste årene. Her er nye Honda HR-V et opplagt alternativ med to ulike motorer, en bensinmotor på 129 hestekrefter og en diesel på 118 hestekrefter. Sistnevnte er svært nøysom på forbruket og kan vise tilet snittforbruk på 0,44 liter pr. mil. Designen er helt i tråd med selskapets stil, også denne er gjennomført og gjør at du vil skille deg ut med et statement som viser at kvalitet teller for deg.

Exit mobile version