Site icon Roadhouse Auto Magazine

Yankee´ne ruster til krig mot Europa

Offisielle og mindre autoriserte fartsrekorder på landjorden og fire hjul med tradisjonelle stempelmotorer er ingen spøk. «Rekorden» har bølget frem og tilbake mellom Koenigsegg, Bugatti, Henneessey og Ultimate alt etter målemetoder og intstans som har vært med og målt. Det er bare en snau uke siden Koenigsegg ga gass i Nevada-ørkenen med alle 1.360 ponniene i Agera RS på en lukket landevei, og noterte en gjennomsnittsfart på 444,6 km/t. Dette skal være ny verdensrekord etter rekorden fra 2010 med Bugatti og 431 km/t. Ganske knusende med andre ord om den blir stående som gyldig og de har fulgt samme norm som Bugatti.

Fort – men ikke gyldig

Det kunne stoppet der og den nye rekorden kunne blitt liggende i syv nye år, men om det går som amerikanske Hennessey vil, skal de ta rekorden hjem etter at de klarte å oppnå 435 km/t med Venom GT i 2014 – dessverre ble ikke denne farten notert som gyldig fordi de kjørte bare én vei uten et løp til og den nødvendige gjennomsnittsmålingen for å være «riktig».

HK-spiral uten grenser

Denne gangen skal de være bedre rustet med nye F5. Den er bygget helt fra grunnen og nå har de gitt slipp på innslaget av Lotus i bilens front. Det er ikke avslørt alt for mye om bilen ennå, men den blir bygget etter alle lettvektsprinsipper med alu og karbon, og skal veie hyggelige 1.340 kilo. Målet i hovedsak er å bygge verdens raskeste bil fremfor luksus som en Pagani, for å lykkes med det vil de ta i bruk en helt ny V8-biturbomotor som yter 1.600 HK og er koblet til en 7-trinns sekvensiell, enkeltplateclutch-girkasse med drift på bakhjulene. I teorien skal det kunne gi en spurt til 300 km/t på under 10 sekunder – altså raskere enn dagens F1-racere.

Viktige 300 mph

Men viktigst av alt er toppfarten som skal overgå 300 miles per hour (mph) – et tall som er viktig for å tiltrekke de mest ihuga kundene og ønsket status i Amerika. For oss som tenker metrisk betyr det en fart på over 482 km/t. Det er store ord, fordi en fartsøkning fra Koenigseggs nye rekord med over 40 km/t krever enormt. Vi er faktisk på nippet til å tro at det ikke er mulig med «kun» 1.600 HK. 24 biler vil bli bygget til en pris av 1,6 millioner dollar i hjemlandet. Dessuten har ikke Bugatti satt noen ny offisiell toppfart med nye Chiron som har 1.500 HK.

Helt annen liga

Som en liten kuriosa i farten, verdenrekorden på landjord totalt sett er satt med rakettbilen Thrust SSC som flesket til med 1.227 km/t. Denne rekorden er 20 år gammel i år, og byr på repsekt i og med at de brøt lydmuren.

Thrust SSC – mest en rakett med hjul og en gal mann bak spakene…

Exit mobile version