Hvorfor dra over dammen etter vann? Det er lov å tenke slik, fordi det er ikke bare å stikke til California for å ta Singer nærmere i øyesyn. Derfor kan bilmessen i Geneve – som forøvrig vil være proppet av frekke nyheter – være en fin anledning til en inkognito sjekk av selskapets usedvanlige retrobygg på Porsche.
Historien bak DLS (Dynamics and Lightweighting Study) er fascinerende. Entusiasten Scott Blattner dukket opp hos Singer med sin 1990-modell 964 og ville ha lettvektsløsninger sammen med effektøkning i sin klassiker. Det endte opp med et større prosjektarbeid, blant annet sammen med Williams som i første rekke er kjent for Formel 1-teamet og teknologi. Det ble utviklet en egen 4-liters motor som strengt talt bør ses og høres, og det øvrige ved utgangspunktet er også sterkt endret. Den yter 500 HK ved 9.000 omdreininger og er et drama i seg selv. Spesialistene i Hewland har utviklet girkassen som er gjort kortere enn standard, dermed har motorens plassering havnet litt forover for bedre vektfordeling.
I korte trekk er Singer DLS blitt en sensasjon i Porsche-kretser. Garvede journalister som har fått lov til å teste den er stumme – for en gangs skyld. For øvrig er det trukket inn flere samarbeidspartnere som f.eks Michelin. De har stått for å utvikle passende dekk i 18 tommer som er kledd på spesialkonstruerte BBS-felger. Forøvrig vil DLS bli å finne på Michelins stand i Geneve.