Hvor ofte er det anledning til å kjøre Porsche, så fremt man ikke eier en selv? Til og med de som eier en Porsche vil lure på hvordan nye eller andre modeller føles. For å gi svar på slike spørsmål er det enkleste og mest givende å bli med på et Porsche World Roadshow. Det er et event som har rullert over hele kloden så lenge, at Porsche knapt vet selv når det begynte.
FORTJENT UTBREDELSE
Det har gått elleve år siden Porsches massive kundeevent sist var i Norge, men det blir neppe like lenge til neste gang om man tar responsen og merkets økende popularitet med i betraktningen. Porsche selger mer biler i året enn noen gang før, det skyldes ulike faktorer. Flere modeller skaper et større kundegrunnlag, samtidig som modellene har fått motorer som er gunstig i forhold til bilavgiftene. Det har gjort de mer konkurransedyktige på pris og til et alternativ for andre premiummerker, og med nye og gamle biler ruller det nå 10.000 Porscher i Norge. Cirka 30 prosent av disse befinner seg i Asker og Bærum.
STORT APPARAT
Porsche World Roadshow er tuftet på at to parallelle og uavhengige enheter rullerer rundt kloden. Enheten og mannskapet som stod for eventet i Norge denne gangen hadde tidligere vært i Malaysia, Vietnam og Sverige. Før noen som helst får gleden av kjøre noen av bilene, har teamet hatt lange arbeidsdøgn en uke i forkant for å rigge alt sammen.
RIKHOLDIG KURSTILBUD
PWR er ikke ment som et kjørekurs, Porsche har en rekke tilbud av dette slaget som strekker seg fra kurs for nybegynnere til avansert kjøreopplæring på verdenskjente baner for svært drevne kunder. I stedet får man kjenne på hele modellpaletten som strekker seg fra nye 718 Boxster via SUV-ene Cayenne, Macan og den røslige Panamera-limousinen, til ulike 911-modeller. Drevne instruktører følger med i det herlige sirkuset, og de sørger for at kundene får strukket sine grenser som gir minner for livet.
ALT SKAL PRØVES
Det er vanskelig å velge en øvelse eller modell som gir mest varige inntrykk, det avhenger også av hva slags biltype som fenger mest. For de som er SUV-frelste vil det unektelig være spennende å kjøre Cayenne Turbo med 570 HK på bane, den er illsint og kreftene imponerer stort. Men i sann-hetens navn er det slett ikke ille å tyne Macan GTS med ekstremt sporty egenskaper på samme måte. Andre vil finne stor glede i slalåmkjøringen med potente 718 Boxster S, 350 HK gir de fleste en forbausende opplevelse av hvor kvikk den er blitt med ny motor. Ny turbomotor er det i 911 Carrera også, de fleste blir forbløffet over hvor kraftfull den er i hele turtallsregisteret. Slik kan man fortsette, men det beste er spart til slutten på en intens hyggedag med gummilukt: Hver av deltakerne får innta passasjersetet ved siden en av instruktørene i Porsche 991 Turbo S med 580 hestekrefter, og et sjokk venter. Under påskudd at dekkene skal brukes opp, fordi man begynner hver dag med nye dekk av sikkerhetsgrunner, blir det kjørt hardt og bredt «for å bruke de opp». Slik kjøring får man ikke oppleve mange ganger i livet.
Porsche til Billingstad
Med økende antall modeller og priser som konkurrerer med andre premiummerker, var det egentlig bare et tidsspørsmål før Porsche ville etablere et senter i vårt område.
For kort tid tilbake ble det kjent at Porsche-importøren Autozentrum Holding som eier Porsche-senteret på Ryen i Oslo har besluttet å etablere et Porsche-senter til. Det nye senteret i Asker har stått på agendaen lenge siden det vil dekke Drammen, Lier, Asker, Bærum og Hønefoss med mer. Lokalt er det snakk om 250000 personer, og en undersøkelse har vist at kundene definitivt ønsker Porsche til nærområdet.
Plasseringen er et resultat av en langvarig jakt, det er inngått en avtale med et eiendomsselskap om å bygge det nye senteret foran det tidligere hovedkontoret til Nestlé. Det blir liggende inntil rundkjøringen ved siden av Budstikka, eller vis a vis Møller om man vil. Beliggenheten vil bli godt synlig på samme måte som senteret i Oslo ved Ryen-krysset, etter planen vil Porsche-frelste i vårt område kunne nyte bilene på kloss hold om 24 måneder.
To på banen
Her er reaksjonen fra to av kundene som deltok på Porsche World Roadshow som gjester av Porsche Senter Oslo.
A: Eier du en Porsche fra før? I så fall, hva da?
B: Hva slags utbytte fikk du av PWR?
C: Hva slags syn har eventet gitt deg på Porsche?
Frode Sørholt
A: Ja, jeg har Porsche. Det er en 993 Turbo fra 1996 som jeg koser meg mye med og er blitt mer og mer glad i å polere. Fikk mye oppmerksomhet av instruktørene for bilen, hadde den med til Rudskogen.
B: Det var utrolig heftig å få kjøre 22 ulike Porscher på en dag. Jeg var mer eller mindre i ekstase der vi hoppet inn og ut av biler. Instruktørene var svært hyggelige og lærte bort noen triks også. En annen faktor jeg bet merke i er DNA-faktoren i Porsche, den er der så absolutt tilstede og kan føles godt uansett hvilken modell man kjører.
C: Med kjennskap til eldre Porscher var det også interessant å kjenne på utviklingen over årene. Der du er overlatt til din egen kontroll i eldre biler uten assistansesystemer, tar de nye bilene vare på deg når du utfordrer kreftene. Begge sidene ved dette har sine positive og mer utfordrende sider, sier Sørholt entusiatisk.
Petter Birkrem
A: Ikke nå. Men jeg hadde første generasjon av Cayenne.
B: Blant annet fikk jeg testet dagens Cayenne i offroadløype, og det var overraskende å oppdage hvor forskjellig den er fra bilen jeg hadde for noen år siden. Etter denne opplevelsen er det bare å si at Cayenne er blitt utrolig bra. Det var også svært moro å prøve 911 som er drømmebilen når ungene blir større, og se hvor kapabel den er under ulike forhold, også på bane. Hvis man ikke blir Porsche-fantast etter en slik dag er det noe rart, fordi det var en suveren opplevelse.
C: Ble veldig positivt overrasket over hele gjennomføringen, veldig proft med solide instruksjoner av dyktige folk. Det ble tid til mye kjøring som jeg satte pris på, koblet med akkurat passe mengder med teori. I løpet av dagen fikk jeg kjørt utrolig mange biler, og det er lett å like.