Site icon Roadhouse Auto Magazine

Forventninger til å ta på

Aaby auto, fremhevet bilde

Men aller først: Nye Ioniq blir tilgjengelig i tre versjoner, hybrid er allerede lansert, el-versjonen skal være i forretningen nå, og det kommer en ladbar plugg-inn-hybrid til våren. Men så elektrifisert som Asker og Bærum er blitt i bilvalget for å bruke kollektivfeltet og andre goder, er de elektriske versjonene utvilsomt mest etterspurt på bred basis. Det har Aaby Auto definitivt fått kjenne på, allerede før elversjonen av Ioniq fantes som demoeksemplar, ble det forhåndsolgt 40 biler.

Endelig på plass: Etterspørselen etter den elektriske versjonen av Hyundai Ioniq har vært strålende, sier daglig leder Haakon Aaby hos Aaby Auto. I disse dager skal de første bilene utleveres og demobiler være på plass.

LETT Å OPPSUMMERE

– Det er uvanlig og en interessant utvikling. Vi har hatt hybriden tilgjengelig i en tid nå, og har fått låne en elektrisk demobil enkelte dager i høst, forklarer daglig leder Haakon Aaby. Det har gitt kundene mulighet til å bli kjent med bilen med 120 elektriske hestekrefter, og reaksjonene er lett å oppsummere. Folk liker det de ser og får kjenne på, og jeg tør påstå at det ikke finnes konkurrenter som slår den i dag, fortsetter Aaby.
Det er fullt mulig å se hva han baserer uttalelsen på, Ioniq er romslig, den er svært energieffektiv – noe som gjør at batteriet på 28 kWh strekker langt og den får en bra pris med tanke på nevnte fortrinn og utstyrsnivået.

– Norsk Elbil-forening har testet den og kom fram til at den luktet på NEDC-testsyklusen som tilsier et nøysomt forbruk på 1 kWh/mil. Det syns vi er gledelig, og det er ikke mange som tangerer dette. Vi vet at både batteriet og motoren har spesielle fortrinn i oppbyggingen, blant annet er litiumionbatteriene av en polymer-type som lades senere ut og tåler flere ladesykluser. Det kan man forvente av Hyundai som har gitt uttrykk for at de vil bli nummer 2 i verden på miljøbiler, sier Aaby.

 

Høyt nivå: Hyundai har skyhøye mål for fremtiden, og i den anledning oppleves kvaliteten og materialene som mer påkostet og gedigen. Ioniq er svært godt utstyrt i basisversjonen, og blir regelrett luksuriøs med kostnads effektive utstyrspakker.

NÆR SAGT KOMPLETT

Prisen er 239.950 kroner, og da er det svært lite som mangler. Drar man på med teknikkpakken til 20.000 kroner har den varmepumpe, batterivarmer, LED nærlys, elektrisk setejustering, blindsonevarsler og trådløs lading av telefon. Velger man skinninteriør koster det 10.000 kroner ekstra, og da er seteventilasjon på plass i forsetene. Til slutt kan man velge soltak for ytterligere 10.000 kroner.

– Det finnes flere ladealternativer, med den innebygde laderen på 6,6 kW tar det 4 timer og 25 minutter for full lading. Med den kraftigste laderen på 70 kW tar ladingen 24 minutter, men det finnes alternativer mellom disse, forklarer Aaby.

 

NY START

Norge er et viktig land for Ioniq, produksjonsmengden av modellen er allerede justert opp og en stor del av den totale produksjonen vil komme til Norge. For Aaby som har solgt Hyundai siden 1994 og nå er eneforhandler i Asker og Bærum, byr strømmen av elbiler på nye utfordringer. Derfor har de valgt å utvide forretningen for å ta i mot økt aktivitet på salg, ettermarked og service.
– Det er nye tilstander for Hyundai og oss i Norge, det er som en ny start med de alternative drivlinjene. Videre vil vi få se mange spennende nyheter i årene som kommer, allerede nå vet vi om en ny hydrogenbil i 2018 som vil få 80 mils rekkevidde. Det ender opp med at man vil ha ulike alternativer til som passer til ulike kjøremønstre, en elbil er utmerket på kortere distanser, mens en som kanskje ikke ønsker å lade bilen men har lengre kjøredistanser hyppig vil hybriden fungere fint. Eller hvis det lokker med en og annen langtur, er plugg-inn et fornuftig valg, avslutter Aaby.

Exit mobile version