Det er ingen tvil om at fortidens sportsbiler fra Ferrari og Porsche var sterke for sin tid, men det har tatt helt av med siste sprell fra Ferrari. Som det er blitt nå, haser toppmodellene fra Ferrari med V8-motor og Porsche med RS-tittel i hælene på de mest ekstreme superbilene. I disse dager utleveres de første Porsche GT2 RS som byr på 700 HK, en historisk høy ytelse for 911. Husk at vi snakker om modeller i mellomsjiktet, både Porsche og Ferrari har stil med ekstremiteter som 959, F40 og F50, Carrera GT, Enzo og så videre.
For å konkurrere med Porsches «mellommodell» (ofte kalt vidowmaker og kun overgått av 918 Spyder) og GT3 RS har Ferrari skapt tilsvarende sinte versjoner av sine V8-modeller opp gjennon, ta 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia og 458 Speciale. Nye 488 Pista er det italienske svaret på GT2 RS med store bokstaver, og med den nye generasjonen V8-turbomotorer har Ferrari ikke spart på kruttet. Med 720 HK overgår den standardmodellen med 50 HK. Men det stopper ikke med det. Lavere vekt (nå 1.280 kilo) – det vil si hele 90 kilo mindre – og en svært omarbeidet aerodynamikk hvor man har trukket på ressurser fra F1-ekspertisen – gir et monster som bryter 700 HK-intervallet med god margin. Det er ikke lenge siden det var mye med 500 HK i disse modellene. 0-100 er oppgitt til utrolige 2,85 sekunder, og toppfarten er over 340 km/t. Bilens former er allerede flittig diskutert, men det har neppe vært et mål om å skape den vakreste Ferrarien, heller den mest effektive som er tilgjengelig for de som har råd. I motsetning til de mest ekstreme modellene med enda mer krefter som går til gode kunder av huset.
Premiere blir på Geneve-messen i begynnelsen av mars, de viste bildene er de som er sluppet inntil videre.