La det være sagt med en gang: Audi R8 er en fantastisk superbil. Samtidig skal det også sies at den er kostbar, kanskje ikke helt hverdagsvennlig og definitivt ikke anonym. Og med V10-motoren er det så mye krefter ombord, at norske veier sjeldent tillater å strekke den fullt ut. Med en R8 mener du kort og godt alvor. Derfor er ansiktsløftede og mer diskrete TT RS et befriende alternativ på mange måter. Et buse-frø som henter ut smilet.
Med den glimrende og prisbelønnede turbo-femmeren som yter 400 HK er lillebror blir styggrask. 0-100 km/t tar bare 3,7 sekunder og det utrolige lydbildet er svært verbalt når eksosanlegget får synge for åpen hals. Men det er flere sider å glede seg over. TT er kompakt og omslutter sansene på en mer rampete måte enn alvoret som følger med R8. Det høres kanskje pussig ut, men det er som TT RS utfordrer til lekenhet med sjela til en klassisk «liten bil med stooor motor».
Det ytre har fått nye former som er gunstig for aerodynamikken og veiholdningen. Noe av diskresjonen har gått tapt med ny hekkvinge som er fastmontert – tiden med en liten spoiler som ble felt ut i fart er over. LED-lys er standard, og hvis man vil ha det ypperste kan matrix LED bestilles. Likeså med 20-tommers felger, 19 er standard.
Undestellet har hyggelige 1.450 kilo å håndtere, men hvis man vil utforske grensene til det ytterste, ville vi nok vurdert den magnetiske fjæringen RS sport suspension plus. TT RS vil bli tilgjengelig som coupé og roadster fra april, og den kan leveres i åtte forskjellige farger, hvor RS-spesifikke Kyalami-grønn frister spesielt. Pulse-oransj og Turbo-blå høres ikke så ille ut heller.