Land Rover har definitivt funnet sitt formspråk med en klar karakteristikk som skiller seg ut. Mens det begynner å gå tretten på dusinet av mange SUV-merker som ser dønn like ut, har Land Rover det unike særpreget. Og ære være de for det – nye Evoque fører denne fanen videre med beholdt integritet.
Men det er en ørliten bismak her. Ved første øyekast er det egentlig umulig å skille nye Evoque fra utgående generasjon, og den kan lett tas for å være storebror Velar. Men det er ikke noe feil med det, mange andre har tilsvarende issues med samme form for likhetstrekk i slekta.
Etter sigende skal det ha blitt produsert 772.096 eksemplarer av Evoque så langt, dermed er alt som trenger å sies om popularitet sagt. Den kan kanskje forklare litt av bakgrunnen for å ikke endre den fysiske størrelsen på nye Evoque – fotavtrykket er det samme som før. Men ved å ta i bruk den nye plattformen som er tuftet på klok utnyttelse av plass, og en nøye kalkulert materialmiks, skjer små mirakler. Det er blitt bedre plass i baksetet og bagasjerommets størrelse har økt, og er nå på 591 liter. Karosseriet er blitt 13 prosent stivere, det demper støy og vibrasjoner som ellers forplanter seg til kupeen.
Den nye plattformen bidrar dessuten med en nyhet til for 2. generasjon. Det er dermed blitt plass til en mild hybridløsning (uten lademulighet) som er tuftet på en firesylindret motor med samlet effekt på 296 HK. Senere vil det komme en plugg-inn-hybrid. Gangen på det nye drivverket skal være ekstra raffinert takket være en 9-trinns automatkasse fra ZF. Det skal likevel ikke stå på fremkommelighet, firehjulstrekk blir standard og det gjør også selskapets Terrain Response-system. Nå kan det se ut som det vil komme en tohjulsdreven dieselmodell med manuell girkasse også. «Default»-modellen av Evoque leveres med en firesylindret turbomotor på 200 HK. Hvis det lokker med mer krefter kan fireren leveres med 250 eller 300 HK. Det er tatt i bruk naturlige og resirkulerte materialer som veier 33 kilo for å avlaste miljøet.