Site icon Roadhouse Auto Magazine

Elektrisk racing i nytt format

Seat slår et slag for å gjøre elektrisk racing vesentlig mer tilgjengelig ved å bruke en tradisjonell bil som plattform. I stedet for en fossil motor i fronten av Cupra TCR, har de transplantert på plass elektromotorer som samlet yter inntil 680 HK. Det er 330 HK mer enn i bensinversjonen, baksiden av medaljen er en økt vekt på 400 kilo. Men tidenens første løpsvogn i klassen E TCR blir alt annet enn en sinke: 0-100 km/t tar bare 3,2 sekunder.

Utviklingssjef Mattias Rabe poserer gjerne ved Seats nye skøyer, løpsbilen Cupra e-racer. Han mener fremtiden ligger i elektrisk racing og åpner døren for at flere produsenter kan følge etter i E TCR-serien.

Trekket er interessant, fordi det kunne like vært en Golf eller en annen mellomklassebil som hadde vært basis. Siden Seat har planer om å sparke i gang E TCR-racingserien og ikke har beskrevet at det er lukket for konkurrenter, kan det tenkes at andre vil melde seg på jakten etter elektrisk oppmerksomhet.

Så kan man spørre hvor og når serien skal gå. Planen er å stille med Seat-raceren i et par av årets vanlige løp med bensinbilene, for deretter å kunne stable en egen elektrisk serie på beina fra 2019. Allerede nå er det satt ned et regelverk som elracerne skal oppfylle for å kunne stille, noe som gjør det ganske tydelig for å lokke ut flere produsenter til å følge etter. Seat har valgt maksimalgrensen for effekt på 500 kW, altså 680 HK.

Exit mobile version