V8-modellene hos Ferrari gjør samme jobb som 911 hos Porsche, det er i den klassen de selger mest biler. Opp gjennom tidene har det vært mange ulike modeller, og det er alltid like artig å plukke sin favoritt over en tidsakse på fire tiår.
Undersøkelsen er gjort av den nye magasinet Enzo som er dedikert merket, det kommer fra samme forlag som står bak solide publikasjoner som Octane og Auto Express.
Slik ser listen ut:
1 – 458 Italia. Stor steg videre fra F430 som blant ga en helt vill 4,5-liter som spinner lynhurtig til 9.000 omdreininger. Ble hyllet fra første dag den kom. (Alle bilder: Enzo)
2 – F355. Kammet hjem over 20 prosent av stemmene. Stort fremskritt fra den ikke fullt så populære 348, og ga da også en solid produksjonsrekord i sin tid med over 11.000 enheter.
3 – 488GTB. Ekstreme ytelser fra den nye turbomotoren som slynget 458-etterfølgeren til 100 km/t på under 3 sekunder. Det finnes knapt en bil som gir mer spenning for pengene.
4 – F430. Brobyggeren mellom tidsepokene som 360 og 458 representerer, fikk litt over 6 prosent av stemmene. E-diffen gjør den til en svært kapabel kjøremaskin, også på langtur.
5 – 308. 0-100 km/t på 6 sekunder var vilt i 1975. Den av Ferraris første midtmotoriserte modeller som er mest anerkjent (kontra 308GT4), og representerer på mange måter Ferrari i moderne tid.
Så må vi få spørre – er du enig i listen? Kommenter gjerne!