Site icon Roadhouse Auto Magazine

Detaljer om elektrisk Porsche-flaggskip

De færreste er klar over at Porsche i sin tid skapte tidenes første hybridbil i 1900, kalt Lohner-Porsche. Det er få – om noen – trekk fra denne som har fulgt videre til nye Misson E. Men rett skal være rett, i sin tid studerte teknologitunge NASA Porsche-hybriden for å få ideer til månebilene som brukt i Apollo-programmet. Mission E vil nok få en annen erkjennelse enn måneturer, mistenker vi.

Selskapet har lagt ned enorme ressurser i utvikling og testing, og mye tyder på at den ikke vil stå i forretningene før om et par år. Legg denne tidshorisonten til det enkle faktum at Mission E ble vist for to år siden, og at det i forkant av det var arbeidet intenst over tid. Så for å holde interessen og trykket oppe, kan det være nyttig å avsløre drypp om hva som kan komme i 2019, etter en utviklingstid på minst 6 år.

Det skal være aktuelt med tre ulike motoriseringer, 300, 400 og 500 kW. Oversatt til mer begripelige 402, 536 og 670 HK. Alle blir visstnok utstyrt med firehjulsdrift, dermed er de spot-on for norske bilkunder. Rekkevidden er oppgitt til cirka 50 mil, men det er ikke sagt hvilken modell det gjelder. Til gjengjeld skal batteriene og ladeteknologien være på hugget, ryktene sier at Misssion E skal kunne lades opp til 80 prosent på 20 minutter. Vi antar at det da er snakk om hurtigladere.

Hvis du funderer på bildet som viser fravær av B-stolpe, kan det forklares med følgende tekst fra Porsche: The so-called ‘Weissach Frame’, the passenger compartment is formed as a carbon monocoque. Extremely light, and yet so stable that there is no need for the B-pillar.

Porsche er ikke kjent for å oppgi mer effekt enn det som er tilfelle, oftest oppleves bilene en hel del kjappere enn det fornuften sier målt i tørre tall. Vi tror det vil gjelde Misson E også, som skal akselerere til 100 km/t på 3,5 sekunder (heller ikke oppgitt hvilken av versjonene), med en toppfart på 250 km/t. I motsetning til elbiler flest vil den også få en 2-trinns girkasse, hvor det er mulig at tanken er en slags overdrive som skal spare kreftene i høy fart. Alternativt kan det være en funksjon som skal gi ønsket sportslighet, en spekulasjon vi tar på egen kappe.

Exit mobile version