Site icon Roadhouse Auto Magazine

Brutalt fra Ginetta

Det var på tampen av fjoråret at det lille britiske selskapet annonserte ny superbil for gaten. De senere årene har de levert biler og teknologi til racing, og da spesielt i de raskere klassene, faktisk helt opp på LMP1-nivå. Dermed besitter de kunnskap om hvordan biler skal bygges for å gå fort, og det ser jaggu ut som de akter å skape en ekstra engasjernede opplevelse ut fra spec. Denne gangen er bilen bygget ut fra blanke ark, med blikk mot racingerfaringen. Designet vitner om at aerodynamikk med dertil hørende marktrykk er viktigere enn vakre former. Det blir kort og godt et råskinn for de som ønsker funksjon før form.

Noe av de første vi biter merke i er sikkerheten, de har valgt å bygge inn et bur etter FIA-standard. Nå skriver de mer om hva de gjør for stivheten i chassiset enn sikkerhet, men det er godt å vite at man har reserver å gå på når bilen presses. For det vil den, med en tomvekt på 1.150 kilo ut fra monocoquechassiset av karbon. Det gjelder også utvendig kledning som er gjort så lett som mulig ved karbon.

Så, ingen fart uten motor. Ginetta har bygd en 6-liters V8 helt på egenhånd, den er karvet ut av et stykke aluminum som basis. Deretter er den smykket med godbiter som egenkonstruerte gasspjeld og så videre. Resultatet er en racingorientert sugemotor som yter 600 HK / 700 Nm. Ginetta har selvfølgelig gjort sitt ypperste for å bringe massiv godlyd ut av denne pakken, men sjekk videoen og legg merke til en interessant detalj. De har fått bygget en seksvensiell girkasse av britisk herkomst som avgir den typiske lyden av rettskårne drev i racinggirkasser. Det gir et totalt lydbilde som få andre matcher. Vi er frelst.

Se også den grafiske fremstillingen (nederste bilde) av hvordan bilen er bygget for optimal vektfordeling og balanse. Vi har sjeldent sett en såpass heftig (les: stor) motor trukket så langt inn mot kupeen. Det skal bli spennende å se flere interiørbilder av benplassen med denne løsningen.

Du har kanskje stusset på hvorfor det ikke står noe om bilens navn. Planen er å avsløre det og flere detaljer på Geneve-messen om en drøy uke.

Exit mobile version