Site icon Roadhouse Auto Magazine

Brabham gjenoppstår med et monster

Ikke bare vant Brabham løp, han ble verdensmester i Formel 1 tre ganger. Og det i en periode hvor F1 var farlig med mange stygge ulykker. Hans innsats for motorsport ble av et omfang som til slutt førte han til utnevnelse som ridder.

Vi kunne ha skrevet en lang feature om Brabhams arbeid på og utenfor banen. For interesserte har wikipedia en solid gjennomgang av karrieren hans.

Resten av Brabham-bomben BT62 får vi se om to uker.

Brabham døde for 4 år siden, og får således ikke oppleve BT62. Det er synd, fordi spesifikasjonene som er sluppet nå – et par uker før avduking – antyder en superbil på høyde med det beste. Bildet viser en røslig hekkspoiler av karbon, og peker på at selskapet mener alvor når de hevder at aerodynamikken som skal være av det aggressive slaget, og dermed også ekstrem. Marktrykket er oppgitt til 1200 kilo, trolig ved toppfart. Uansett er det mye, og sikrer at den ligger som limt til bakken i svinger og «flat out».

Legg deretter til at BT62 vil få en vekt på ynkelige 972 kilo takket være store mengder karbon, så begynner det å danne seg er bilde av noe ekstremt i Brabhams ånd. Brabhams første verdensmestertittel i F1 var et resultat av at han fikk bygget en lett V8, mens de etablerte slet med store V12-motorer. Dermed er det ikke så underlig at BT62 er utstyrt med en 5,4-liters åtter som er «sterk» – dvs gir et vektforhold på 730 HK pr tonn.

Den nye superbilen vises i en avduking i London 4-5 mai som er åpen for offentligheten, sammen med en samling av historiske Brabham-modeller.

Exit mobile version