Site icon Roadhouse Auto Magazine

Bombe for eventyrlystne

Bertel O. Steen, Mercedes, stasjonsvogn

Det norske hytte- og friluftsfolket elsker biler med fremkommelighet og god plass. Derfor har da også SUV-ene begynt å true populariteten til stasjonsvogner, men med nye All-Terrain dukker det opp et alternativ som Bertel O. Steen på Rud har stor tro på.
– Bilen kom svært overraskende på alle, oss inkludert. Vi fikk signaler i våres da vi så E-Klasse for første gang, men det var likevel en drøm som ble oppfylt da den ble sluppet for kort tid tilbake. Vi har allerede hatt en forbløffende pågang av kunder som vil vite mer om bilen. Blant annet er de veldig nysgjerrige på den innvendige plassen. Den blir som splitter nye E-Klasse stasjonsvogn som vi har utstilt, og den sluker 640 liter i et bagasjerom som er svært hensiktsmessig utformet, sier Stian Haug, som er salgs- og markedssjef hos
Bertel O. Steen på Rud.

Uendret: Førermiljøet og interiøret gir ingen overraskelser i forhold til stasjonsvognen. De to enorme displayene er beholdt og gir utmerket oversikt over all informasjon.

Haug er usikker på hvor mange All-Terrain de vil levere ut blant de 1700 kjøretøyene som selges fra lokalene i året, men er rimelig sikker på at både eksisterende og nye Mercedes-kunder vil strømme til. – Det er en annen fordel med anlegget vårt hvor vi har alle fasiliteter samlet på et sted. Kundene kan kikke på alle modellene fra Kia og Peugeot i ro og mak i de samme lokalene, forklarer Haug.

 

KINDEREGG

Men tilbake til kinderegget fra Mercedes, med en markfrigang som er 29 millimeter høyere enn E-Klasse i normalposisjon, er utfordringer med fremkommelighet allerede løst for mange. Men hvis det butter realt i de siste kneikene, kan eierne av All-Terrain heve den ytterligere 35 millimeter i flere nivåer med et par knappetrykk som styrer luftfjæringen Air Body Control. Dermed vil man har en bakkeklaring på totalt 156 millimeter, eller maksimalt 64 millimeter høyere enn E-klasse.
– Det er dermed ingen grunn til å automatisk velge en SUV for fremkommelighet lenger, fortsetter Haug. Med den justerbare høyden på understellet får man det beste fra to verdener, nemlig kjøregleden som en stasjonsvogn med lavere tyngdepunkt enn SUV, mens man kan komme frem når det røyner på, som en SUV. Til slutt er det verd å nevne at den vil bli utstyrt med et spesifikt All-Terrain-kjøreprogram, sier han.
Den typiske kunden for den overraskende modellen forventes å være omtrent 40 år og oppover, men med den sterke revitaliseringen av selskapets modeller og spesielt design, ser Haug ikke bort fra at kundene kan bli vesentlig yngre også. Egenskapene i All-Terrain
appellerer utvilsomt til mennesker som har et aktivt liv og er mye på farten, og Haug ser også en gruppe til med kunder i dette lyset.

Gjenkjennelig: Det ytre vil få detaljer som skiller den fra stasjonsvognen. Hjulbuene er beskyttet med plastlister, og støtfangerne er beskyttet med skliplater. Regn med at plastdetaljene kan lakkeres i bilens farge om ønsket.

– Signaler tyder på at 50-åringer som har barn som er flyttet hjemmefra, søker i større grad etter aktiviteter hvor god fremkommelighet er ønskede egenskaper. Dermed kan det bli en glidning fra SUV-er til denne nisjemodellen som gir utmerket komfort for langturer, sier han.
Mercedes eget 4Matic-firehjulstrekk er standard. Utstyrs- og sikkerhetsmessig vil det innlysende være mye likt som E-Klasse stasjonsvogn. Det samme kan sies om motoriseringene, i første rekke vil den komme som E 220 d på 194 hestekrefter. Etter hvert vil også en større dieselmotor bli tilgjengelig. Lansering er beregnet i mai, mens priser fortsatt ikke fastsatt. Men det er lov å se hva hovedkonkurrenten tar for sin tilsvarende modell, i og med at man vil konkurrere om de samme kundene.

Exit mobile version