Site icon Roadhouse Auto Magazine

BMW børster støv av et ikonisk modellnavn

Bla litt i historiebøkene og kikk på CS-modellene opp gjennom historien som begynner i 1961 med 3200CS. Deretter dukket 2000CS opp, og den store boomen kom med 6-serien. Noen vil kanskje huske 850CSi som en stor og sterk coupé som ble avløst av ekstremt giftige M3 CSL E46. Legger du merke til én detalj midt opp i de forskjellige retningene for CS-navnet? Jo, alle er 2-dørs.

Slik er det ikke stelt med nykommeren. Dermed står entusiastene ansikt til ansikt med en 4-dørs CS for første gang i historien. Og hvorfor ikke gjøre nytelsen i en slik kanon tilgjengelig med flere dører? Bilen er full av ulike tweaks gjennomgående for et hyperspenstig og sexy resultat, men det er ikke snakk om å kopiere nevnte M3 CSL i all sin puritisme. Istedet blir  dagens CS en flott miks av ulike elementer som allerede finnes som ekstrautstyr for M3, samt noe nytt og lånt.

I første rekke får den ny motorstyring som øker effekten til 460 HK, og et skreddersydd eksosanlegg. Understellets adaptive demping er relikalibrert for mer sportslighet, det samme gjelder styring, den aktive M differensialen og stabilitetssystmet. Understellet skal forøvrig slekte mye på Competition Package for maksimal spotslighet. De gråmatte felgene på 20 tommer er inspirert av DTM-racerne, kledd med Michelin PSS i dimensjonene 265/35 og 285/30. Som det ser ut vil den bli tilgjengelig kun med DCT-girkassen med Drivelogic.

Interiøret er noe for seg selv. Sort skinn på setene er kombinert med lyst, perforert senter. Øvrige deler av kabinen er strekt opp i store doser med Alcantara. Karbonfiberen er dermed spart til det utvendige. Panser og tak er av karbon, likeså Guerney-leppa på hekken og diffusoren som skal være lånt fra M4 GTS. Vi har hørt rykter om at M3 CS blir 50 kilo lettere enn standardmodellen. 1.200 biler vil bli produsert, hvor nesten halvparten går til USA.

PS: Fortvil ikke om du syns CS-navnet er forvirrende. I forrige generasjon av M3 – E92 med V8 – var de mest hardcore modellene GTS og CRT.

Exit mobile version