Site icon Roadhouse Auto Magazine

Kort og godt griselekker!

Kort tilbakeblikk: BMW lanserte 8-serie (E31) i 1989 som et trekk på å overgå suksessfulle 6-serien (E24) i status. Den fikk et definitivt særpreg som ikke var til å overse, men i våre øyne gikk BMW fra mer sportslighet til rendyrket luksus med dette trekket. Det toppet seg med at 8-serien fikk en nydelig V12-motor, noe som 6-serien aldri fikk. Den hadde i stedet spreke rekkeseksere som ble toppet av M635 CSi som ble kickstart for senere M6.

BMW er allerede aktive med en M8 coupé i racing, og bildene du ser her er av en bil som er basis for løpsversjonen. Det er en smule pussig at M8 ikke har nådd ned på gatenivå, i stedet presenterte selskapet en usedvanlig vakker M8 Gran Coupé tidligere i år med fire dører. Det er dermed slett ikke gitt å forstå hva slags M8 vi kan vente, i mellomtiden presenteres M850i xDrive Coupe M Performance med turbo-V8-motoren som yter 530 HK/750 Nm, samt 840d xDrive Coupe med en dieselrekkesekser på 320 HK. Dette er i det minste rene coupeer med former som sitter som en kule.

Men hvor sportslig er nye 8-serie? Ikke godt å si, med en lengde på over 4,8 meter som er strukket ut over en lang, grasiøs bue, er det ingen liten doning. Bredden på 1,9 meter bekrefter solide proporsjoner. Designen bærer på visse interessante detaljer koblet med teknologi, for eksempel er frontlyktene de smaleste på samtlige BMW-modeller, mens de er bygget opp med laserlys som er i stand til å kaste stråler opp til 600 meter foran bilen.

Teknologisk skal det godt gjøres å savne noe, ta f.eks headup-displayet som er større enn noen gang og har optimalisert 3D-grafikk. Til og med automatisert parkering er på plass. Kvalitetsmessig er alt på stell med lekre materialer i innbydende former, og velger man M Sport-pakken renner det på med lekre detaljer. Kort oppsummert – vi gleder oss til å se 8-serien i trafikkbildet.

 

Exit mobile version