Site icon Roadhouse Auto Magazine

Unyttig rekord – men moro likevel

Den store nyheten er egentlig Speed-modellen. Betegnelsen brukes av Bentley på de kvikkeste modellene innenfor hver modellrekke, og nå var turen kommet til den digre SUVen.  Den har premiere på bilutstillingen i Geneve i mars, men bilder og data er allerede klare.

W12-turbomotoren har fått en effektøkning som skyver nivået opp fra 608 til 635 HK. Dreiemomentet skal være urørt og er på 900 Nm. Med en luftmotstand som er nært beslektet med en låvedør, øker toppfarten fra 187 mph til 190 med den skarve mereffekten. Det er en differanse på 5 km/t, 301 kontra 306 km/t. Og mellom disse er altså uheldige Lambo Urus.

Speed har fått et nytt undestell med en rekalibrert Sport-modus for å hamle opp fartsressursene. Den virker også inn på responsen for ulike funksjoner, med å være ytterligere skjerpet. Utvendig vil den være mulig å kjenne igjen på unike 22-tommers hjul, mørke front- og baklykter, sideskjørt som er i bilens øvrige farge og en synlig spoiler på toppen av bakluken.

Innvendig har designerne valgt å ta i bruk alcantara i deler av kledningen, matchet med karbon. Det gir en klart mer sporty touch, men går på bekostning av fantastisk håndverk i skinn som må vike. Utstyrslisten er selvfølgelig svært omfattende, og for den som har tenkt å tukte 2 tonn rundt svinger og teste toppfarten, kan også tidenes største karbonbremser fra Bentley leveres.

Exit mobile version