Først et lite ønske. Hvorfor så kryptisk navn på en bil, VW? Hvis det er ønskelig å få navnet til å sitte hos folk er ikke I.D. R med flere punktum og et ekstra mellomrom en vinner. Joda, vi vet at «R» er VWs «sportsbadge», men det blir for mye lell… Derimot tror vi bilen kan bli en vinner. Vi har så vidt nevnt den før, men det var uten bilder som er kommet nå med full spec.
Det viser seg at den etter sigende er raskere i spurten enn en F1-racer – eller Formula E for den saks skyld. 0-100 km/t er oppgitt til 2,25 sekunder og det er faktisk en grunn til at det er interessant for Pikes Peak-løpet med sine mange ekstremt krappe svinger opp fjellet. Bilene må ofte ned i fart for å komme gjennom hårnålene før det er full pepper til neste sving. Er du ekstremt spurtrask, kan det gi fordeler.
Løypen er på 19,99 kilometer og Volkswagen har arbeidet inngående med å beregne optimale forhold mellom vekt, krefter og batterikapasitet. I.D. R har firehjulsdrift gjennom to elektromotorer som er plassert foran og bak, det gir en samlet effekt på 680 HK og 650 Nm. Vekten ligger rundt 1.100 kilo.
Tilbake til det vi undret på innledningsvis: Volkswagen har planer om å sette rekord for elektriske biler opp til fjelltoppen i det legendariske løpet. Vi funderer på om den kan dukke opp i en fremtidig setting hvor asfaltracing vil få former som Le Mans-racere – som et alternativ til Formula E som jo likner på Formel 1. Tiden vil vise – rekord eller ikke. Løpet går 24. juni, link her.