Site icon Roadhouse Auto Magazine

Audi´s neste el-frier for Norge

Allerede nå slår Audi fast at den femte el-modellen blir Q4 e-tron. Slik ser køen ut: først ut er dagens røslige e-tron, senere i år spenstige e-tron Sportback, deretter Q2L e-tron for Kina, så vil sportslige og Audi Sport GmbH-utviklede e-tron GT se dagens lys en gang ut i 2020 – og da vil også Q4 e-tron dukke opp som nummer fem. Altså.

Det er ikke så enkelt å anslå størrelsen på et konsept ut fra bilder, men det er oppgitt en lengde på 4,59 meter. Det gir oss en vibb av Q3/Q5-ish. Altså et hakk under e-tron. Siden det ikke blir en kardangtunnel for drivverket, er det spådd fornuftig plass innvendig. Og det gir en slags mening med tanke på å nå ut til større kundegrupper. Uansett ser den bra ut 1,5 år før den dukker opp, så får vi håpe at produksjonsmodellen blir relativt tro mot det vi ser. Litt som e-tron med andre ord.

Det blir en kvikkas med anstendig rekkevidde. Den er oppgitt til 450 kilometer etter den nye WLTP-normen, og det er ikke så ille med tanke på spurtevnen. 0-100 km/t er oppgitt til 6,3 sekunder. To motorer sørger for moderne quattro-firehjulstrekk, motoren foran yter 75 kW og 150 Nm, mens motoren bak er sterkere med 150 kW og 310 Nm. Samlet effekt er dermed 225 kW – eller noe sånt som 306 HK. Men nå regnes ikke elektriske HK på samme måte som fossile HK. Med riktig lader skal det ta omtrent 30 minutter å lade batteriet på 82 kilowatt til 80 prosent.

Designmessig er det en Audi. Røslig grill og store luftinntak, trolig dratt lenger enn det virkeligheten vil gi. I sideprofil er den harmonisk og velproporsjonert med lang akselavstand. Smale vinduer er hot for tiden, og Audi leverer selvfølgelig. Da er det bare å stålsette seg til 2020?

Exit mobile version