Det er store utvidelser hos Motorpool for tiden. Mange tenker på selskapet som en kombinasjon mellom et landemerke på Høvik og distriktets udiskutable hjem for de ulike Land Rover-modellene. Nå er det på tide å utvide denne oppfattelsen, de er også blitt forhandlere av Jaguar og tilbyr hele sortimentet av vakre biler og ikke minst den nye SUVen F-Pace.
Samtidig som den nye forhandler- og verkstedstatusen av Jaguar sørger for en herlig utvidelse av britiske alternativer lokalt og hos Motorpool, skjer det svært spennende ting i Land Rover-porteføljen også. Men først en kikk på Jaguar, hvor F-Pace på rekordtid har blitt en ny favoritt blant SUV-kunder som et friskt pust blant konkurrentene. Det er i første omgang designen og formene som vekker oppsikt, men det bor mer under eksteriøret som selskapet har oppsummert med uttrykket «Practical Sportscar». – Dette er uttrykk som er solid forankret i flere faktorer, blant annet kjøredynamikken som ligger tett opp til det man opplever i selskapets ulike personbiler. Videre har designerne og ingeniørene klart å beholde romsligheten fra personbilene i F-Pace, dermed blir mange forbauset over hvor god plass det er i for- og baksetene, samt bagasjerommet, sier Anders Fredriksen Dahl som er salgssjef hos Motorpool.
Motorpool har enda en godbit fra Jaguar på lur for de som søker engelsk nytelse og praktiske egenskaper. Neste år dukker XF opp som en romslig stasjonsvogn, for mange vil dette være et spennende alternativ i klassen hvor Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-Klasse tradisjonelt har fått herje fritt. – Jaguar tenker annerledes og har bygget XF i en avansert aluminiumsarkitektur som gjør den sterk og lett. Det påvirker både forbruk og kjøregleden positivt, og i kombinasjon med design, utstyr og praktiske egen-
skaper har de nevnte merkene en verdig konkurrent i vente. XF stasjonsvogn vil leveres med firehjulstrekk som alle øvrige Jaguar-modeller, forteller Dahl entusiastisk.
Kunder med behov for å frakte 7 mennesker kan glede seg til nye Land Rover Discovery dukker opp på Høvik. Femte generasjon av SUV-en som dukket opp for 27 år siden fortsetter med velkjente, unike terrengegenskaper, og det er i høyeste grad synlig at den er totalt fornyet. Fronten bærer definitivt preg av selskapets moderne formspråk som er blitt mye mer spenstig de siste årene. I sideprofil er fenomenet i like stor grad synlig, hekkpartiet er fortsatt fremtredende og lover bevart plassutnyttelse med tanke på at den har tre seterader.
– Når behovet for maksimal frakt melder seg vil nye Discovery sluke inntil 2500 liter med oppakning, og i den anledning er det gjort ekstra praktisk ved hjelp av en verdenspremiere. Med en smarttelefon og riktig app kan seterad to og tre fjernstyres og legges ned automatisk med et knappetrykk. Hvis lasten som skal fraktes er ekstra uhåndterlig, kan innlastingshøyden senkes med funksjonen Auto Access Height. Og hvis man fortsatt ikke har fått med all last, kan Discovery trekke hengere inntil 3,5 tonn, forklarer Dahl. Flere dieselmotorer vil være tilgjengelig når den kommer tidlig neste år, pluss en sterk 3-liters bensinmotor. Det er visse signaler som tyder på Discovery kan bli tilgjengelig som varebil, men dette er fortsatt uklart. Uansett sier 1,2 millioner kunder av de fire første generasjonene sitt om Discoveryens popularitet og utbredelse.