Det verserer mange historier om japanernes kopitalenter. Enten det dreier seg om å kjøpe vestlige produkter og plukke de i biter, for så å lage de selv – eller på bilmesser hvor det pågår en helt åpenlys fotografering av de minste detaljene på konkurrentenes nyheter med målinger med medbragt målebånd. Vi tuller ikke.
Oppsiden er jo at de ofte overgår originalen i kvalitet til en bedre pris, så fort de har satt objektet i produksjon. Men denne gangen ser det ut til Toyota er i ferd med å sette en helt ny standard for kopilysten.
Ifølge Nikkei Asian Review har Toyota funnet ut at det er på tide å ha sin egen Nürburgring for testing av nye bilmodeller. Det er en kjensgjerning at det som kalles verdens farligste og mest ikoniske racingbane også brukes svært flittig av bilprodusentene for å teste bremser, kjøreegenskaper og så videre når det ikke kjøres løp. Dermed blir det lite døtid, dels fordi svært mange produsenter etterspør og leier tid der for slik virksomhet. Det er neppe å ta den for langt ved å si at denne testingen har blitt en bransjestandard, siden banens utfordrende topografi og svinger er en beinhard prøvelse for biler.
Toyota har regnet på at investeringen på rundt 2,8 milliarder dollar på å bygge en ny testfasilitet på øya Honsu kan forsvares. Her vil de gjenskape alle de viktige partiene på fra Nürburgrings drøye 20 kilometer, til en kopi på 5,3 kilometer. I tillegg vil de bygge ytterligere 10 baner på samme sted. Anlegget er planlagt ferdig til 2023 med 3.300 ansatte.
PS:
Du må gjerne kopiere artikkelen…