Nå er det neppe slik at Land Rover har tenkt å bruke såpass abstrakte innfallsvinkler på modellnavn. I stedet er det koblet opp mot 1969, da selskapet drev utviklingen av første generasjon Range Rover. Modellen så dagens lys i 1970, men gikk under arbeidstittelen Velar. Kjennere mener å se at ringen er sluttet – kanskje de sikter til oppsikten som begge står for.
Blikkfanger
Range Rover tok mer eller mindre hele bilverdenen på sengen da de overraskende viste Velar 1. mars i år. Svært overraskende var den likevel ikke, selskapet har gjort seg bemerket med stadig mer lokkende design, og det var i for seg ventet at de ville tette modellrekken med ”noe” mellom Evoque og Sport. Likevel er Velar blitt en snakkis, ikke minst i Asker og Bærum. Det har Land Rover-forhandleren Motorpool på Høvik fått føling med.
– Vi aner klart en tendens slik vi opplevde med Evoque i sin tid, alt tyder på at Velar blir
årets ”må-ha-bil”. Den er et friskt pust når BMW X5 er blitt områdets ”nye Passat”, med
det mener jeg at Velar blir perfekt for å skille seg ut, sier salgssjef Anders Frederiksen Dahl hos Motorpool.
Bestiller før prøvekjøring
Motormagsinet har sett Velar i virkeligheten, slik mange andre fikk da den stod utstilt på
Gardermoen noen dager på forsommeren. Og la det være sagt med en gang, det er en SUV som treffer sansene i vesentlig større grad enn bilder klarer. For eksempel vil du finne de smaleste LED-frontlampene i selskapets historie. For ikke å snakke om dørhåndtakene som går i ett med karosseriet, og felles ut ved behov. Land Rover gir uttrykk for at de har latt seg inspirere av avantgardismen, dermed er formene stolte på en forunderlig måte, samtidig er de både pirrende og lekre. Det er en design som skiller seg ut og som sikkert mange må bearbeide en stund, noe Dahl i for seg bekrefter:
– Allerede nå har vi cirka 15 bestillinger på plass, og det er innovatørene som vil være først
med det nyeste. Deretter vil de som trenger litt tid på å bearbeide bilens former komme ned fra gjerdet, mener Dahl.
Romslig med mange motorer
Størrelsesmessig havner den på nivå med X5, og vil dermed være en fullt fungerende familiebil med bagasjerommet på 673 liter. Velar vil få de nødvendige løsningene for å spille på samme strenger som de øvrige i klassen , det strekker seg fra luftfjæring via suveren komfort og interiørkvalitet til en variert motorpalett. To firesylindrede dieselmotorer på 180 og 240 hestekrefter, pluss en V6 på 300 hestekrefter som Motorpool
har solgt i stor grad. Det vil også bli tilbudt en firesylindret bensinmotor på 250 hestekrefter og en V6 på 380 hestekrefter.
Nytt miljøgrep
– Interiøret vil naturlig nok få særpreg med de to HD-skjermene på 10,2 tommer. Og vi tror at Land Rovers fremstøt med å satse på miljøvennlige materialer i stedet for skinn vil vekke oppsikt også. De har utviklet nye høyverdige stoffer sammen med tekstilprodusenten Kvadrat som er kjent for akkurat dette. Velar vil bli bygget med vekt på lav vekt gjennom utstrakt bruk av aluminium, og blir dermed lettere enn konkurrentene
med en vekt rundt 1.870 kilo, forteller Dahl.
Det er også lagt vekt på kjøreegenskapene med en vektfordeling på 50:50. Som en motvekt spiller den på praktiske strenger, avansert firehjulsdrift sørger for fremkommelighet og vadehøyden er på 65 centimeter. Designbomben av en multikunstner vil stå klar hos Motorpool på Høvik fra 24. august.